Мораторій на перевірки для Держпраці — не указ!

Теми перевірок, як завжди, у фаворі. Наскільки вони правомірні? Які органи є контролюючими? Чому органів Держпраці не стосується мораторій на перевірки?

Теми перевірок, як завжди, у фаворі. Наскільки вони правомірні? Які органи є контролюючими? Чому органів Держпраці не стосується мораторій на перевірки?

Майже півтора року минуло відтоді, як Верховна Рада оголосила мораторій на перевірки роботодавців. Ледь не «під ялинку» народні обранці подарували неньці-Україні черговий новорічний «сюрприз» — Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» від 28.12.2014 № 71-VIII (далі — Закон № 71). У ньому чорним по білому було написано, що в 2015 та 2016 роках перевірки підприємств, установ, організацій і фізичних осіб-підприємців (із обсягом доходу до 20 млн грн) за попередній календарний рік контролюючі органи здійснюють винятково:

  • з дозволу Кабміну;
  • за заявкою суб’єкта господарювання щодо його перевірки;
  • за рішенням суду або згідно з вимогами Кримінального процесуального кодексу України.

Проте… не так сталось, як гадалось. Річ у тім, що за статтею 41 Податкового кодексу (далі — ПК) у ролі контролюючих органів виступають органи доходів і зборів, які забезпечують формування єдиної податкової та митної політики. Водночас питання, пов`язані зі сферою праці, не належать до обмежень, установлених Прикінцевими положеннями Закону № 71. Ось такий веселий каламбур: мораторій на перевірки стосується не всіх держструктур, котрі провадять перевірки.

Повноваження Держпраці визначено у Положенні про Державну службу України з питань праці, затвердженому постановою КМУ від 11.02.2015 № 96: реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, нагляд і контроль за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов’язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення).

Отже, штрафні санкції для роботодавців є доволі актуальними. Про це вже «потурбувалася» стаття 188-6 Кодексу України про адміністративні правопорушення (КпАП): у разі ненадання необхідних документів інспектор може внести посадовій особі суб’єкта господарювання письмову вимогу про їх надання у визначені строки, а в разі їх порушення — винуватцям доведеться сплатити чималий штраф — від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Від редакції «Кадровик-01»

Перефразуючи відомий вислів Маяковського, говоримо «перевірки», розуміємо «штраф». А кому ж нині хочеться віддавати свої «кровні» через незнання законодавства про працю? З огляду на це виникає безліч питань. Виконуючи побажання багатотисячної «армії» читачів, журнал «Кадровик-01» звернувся за докладними роз’ясненнями щодо мораторію до заступника директора департаменту з питань праці, начальника відділу з питань трудових відносин Державної служби України з питань праці Олени Коновалової. Прочитайте обов’язково:

Перевірки роботодавців органами Держпраці: мораторій не діє («Кадровик-01», № 03/2016)


⚡ ТОП-5 консультацій ⚡


Рекомендація місяця від редакції порталу «Кадровик-01»

Запрошуємо на вебінар «Новий закон про мобілізацію — аналіз змін, наслідки», який відбудеться 9 травня. Спікер — юрист, сертифікований експерт з військового обліку Юлія Видиборець. У програмі — оновлені обов’язки роботодавців, обов’язки працівників: у чому полягають, як і коли виконувати і що зробити роботодавцю. Також відповіді на запитання як обмеження для працівників-порушників можуть вплинути на роботодавця та інші новації, про які варто знати керівнику, кадровику, відповідальному за військовий облік.

Щоб переглянути вебінар та отримати сертифікат, реєструйтеся Система «Експертус Кадри» святкує День народження

Новий закон про мобілізацію — аналіз змін, наслідки

Статті за темою

Усі статті за темою

Відповідальність за неведення особової картки П-2

Особова картка П-2 є документом, який містить важливу особисту інформацію про фізичну особу-працівника. Законодавством не передбачено прямих норм про відповідальність за неведення особової картки. Однак, чи є все-таки обов’язковим ведення особової картки — читайте у статті.
26288

Відповідальність за порушення військового обліку на підприємстві

Державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації незалежно від форми власності та підпорядкування зобов’язані вести військовий облік працівників. Розглянемо, яка відповідальність за порушення військового обліку на підприємстві
8116

Штрафи на роботодавців у 2023 році

За порушення у 2023 році так само будуть карати грошима. Роботодавець сплачує штраф (ст. 265 КЗпП). Винну посадову особу суд притягує до адміністративної відповідальності (ст. 41 КпАП)
30552

Відпустки під час воєнного стану: відповіді на 5 найпопулярніших запитань кадровиків

На період війни команда Експертус Кадри збільшила кількість вебінарів, щоб допомогти колегам впоратися зі складними робочими ситуаціями. Зокрема, експерти в прямих ефірах відповідали на нагальні запитання щодо надання відпусток 2022. Тож тримайте напохваті відповіді на п’ять, які звучали найчастіше
39993

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді