Профспілка працівників освіти і науки України (далі — Профспілка) роз’яснила особливості врегулювання трудових відносин з працівниками установ і закладів освіти при утворенні об’єднаної територіальної громади (далі — ОТГ).
Профспілка нагадала, що відносини, що виникають у процесі добровільного об’єднання територіальних громад сіл, селищ, міст регулюються Законом України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» від 05.02.2015 № 157-VIII (далі Закон № 157).
ОТГ є правонаступником всього майна, прав та обов’язків територіальних громад, що об’єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об’єднаною територіальною громадою (абз. 1 ч. 3 ст. 8 Закону № 157).
У разі об’єднання всіх територіальних громад одного району в одну ОТГ все майно спільної власності територіальних громад такого району є комунальною власністю об’єднаної територіальної громади, а пов’язані з таким майном права та обов’язки належать об’єднаній територіальній громаді з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об’єднаною територіальною громадою (абз. 2 ч. 3 ст. 8 Закону № 157).
Питання, що стосуються врегулювання трудових відносин з працівниками навчальних закладів при утворенні об’єднаних територіальних громад, вирішуються відповідно до Кодексу законів про працю України (КЗпП).
Так, у разі перейменування навчальних закладів ОТГ та залишення без змін їх штатних розписів, до графи 3 трудових книжок педагогічних працівників вноситься запис про перейменування навчального закладу відповідно до пункту 2.15 Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженої наказом Мінпраці, Мін’юсту, Мінсоцзахисту України від 29.07.1993 № 58.
При скороченні чисельності або штату працівників, ліквідації, реорганізації закладів, установ освіти, врегулювання трудових відносин здійснюється згідно з пунктом 1 статті 40 КЗпП, з дотриманням встановлених законодавством гарантій та прав педагогічних працівників.
У разі згоди окремих працівників на переведення до іншого навчального закладу трудові відносини регулюються пунктом 5 статті 36 КЗпП (припинення трудового договору в порядку переведення працівника, за його згодою, на інше підприємство, в установу чи організацію).
Окрім того, Профспілка зауважила, що відповідно до частини 3 статті 36 КЗпП зміна підпорядкованості підприємства, установи, організації не припиняє дії трудового договору.
Пунктом 19 постанови Пленуму Верховного Суду України «Про практику розгляду судами трудових спорів» від 06.11.1992 № 9 визначено, що у випадках зміни власника підприємства (установи, організації) чи його реорганізації (злиття з іншим підприємством, приєднання до іншого підприємства, поділу підприємства, виділення з нього одного або кількох нових підприємств, перетворення одного підприємства в інше) дія трудового договору працівника продовжується (ч. 4 ст. 36 КЗпП).
Отже, у випадку утворення органу управління освітою у складі ОТГ та передачі до сфери його управління навчальних закладів норма пункту 5 статті 36 КЗпП для врегулювання трудових відносин з працівниками цих навчальних закладів не застосовується.
Підставою для припинення трудового договору може бути також відмова працівника від переведення на роботу в іншу місцевість разом з установою, організацією, а також відмова від продовження роботи у зв’язку із зміною істотних умов праці (п. 6 ч. 1 ст. 36 КЗпП).
Також Профспілка нагадала, що згідно зі статтею 43 КЗпП розірвання трудового договору з підстав, передбачених пунктом 1 статті 40 КЗпП (крім випадку ліквідації підприємства, установи, організації), може бути проведено лише за попередньою згодою виборного органу первинної профспілкової організації, членом якої є працівник.