Посадова інструкція заступника директора: як скласти

UA RU
Згідно з ДКХП похідні посади мають такі ж кваліфікаційні характеристики, що й базові. Утім, як засвідчує практика, обов’язки заступників далеко не завжди відповідають тим, які визначено для перших керівників. Який обсяг завдань, обов’язків і прав доцільно передбачити в посадових інструкціях заступників директора підприємства? Роз'яснення та зразок написання 2019.


Національний класифікатор України ДК 003:2010 «Класифікатор професій», затверджений і введений у дію наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 28.07.2010 № 327 (далі — КП) містить загалом 89 позицій професійних назв робіт, які належать до класифікаційного угруповання з кодом 1210.1 — «Керівники підприємств, установ та організацій».

Як реєструвати посадові інструкції?

Основною класифікаційною ознакою професій цього угруповання є керівництво однією організаційною одиницею (підприємство, правління, клуб тощо) або декількома організаційними одиницями (концерн, об’єднання, асоціація тощо). Звичайно, у КП передбачено відповідні професійні назви робіт. Наприклад: директор, головний редактор газети, журналу — для першого випадку; генеральний директор, голова, президент тощо — для другого.

Похідні посади, назви яких утворено за допомогою додаткових ознак типу «заступник», «змінний» тощо, мають такі ж кваліфікаційні характеристики, що й базові (п. 13 Загальних положень Розділу 1 Випуску 1 «Професії працівників, що є загальними для всіх видів економічної діяльності» Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 29.12.2004 № 336; далі — ДКХП). Під час розроблення посадових інструкцій завдання, обов’язки та права цих працівників, а також кваліфікаційні вимоги до них визначають на основі кваліфікаційних характеристик відповідних базових професій.

Утім, на практиці посадові обов’язки заступників є різними і не завжди в повному обсязі відповідають базовим типовим кваліфікаційним характеристикам перших керівників підприємств, установ та організацій (далі — підприємство), уміщених до різних галузевих випусків ДКХП. Як наслідок, під час складання посадових інструкцій заступників директора написання розділу «Завдання та обов’язки» викликає найбільше запитань. Дослідження посадових завдань та обов’язків заступників директора дали змогу визначити їх типові функції:

  • виконання обов’язків директора під час його відсутності;
  • управління та контроль в окремих напрямах діяльності підприємства, визначених директором;
  • участь у складанні (або безпосереднє складання) проектів перспективних і поточних планів діяльності підприємства за профілем роботи, контроль за їх виконанням, за необхідності — оперативне коригування;
  • аналіз діяльності у визначеному напрямі, розроблення пропозицій щодо її оптимізації, встановлення пріоритетів;
  • підготовка проектів профільних наказів;
  • забезпечення реалізації (розроблення, просування, контроль) інноваційних організаційних (технічних) заходів;
  • визначення ступеня відповідальності підлеглих керівників структурних підрозділів;
  • підготовка та узгодження кадрових пропозицій, організація навчання та підвищення кваліфікації персоналу за профільним напрямом роботи;
  • контроль за підготовкою документації (звітної, службової, технічної тощо);
  • контроль за додержанням дисципліни праці;
  • виконання інших службових доручень директора тощо.

На підставі аналізу складено зразок посадової інструкції заступника директора з загальних питань (з господарства).

Посадова інструкція заступника директора з загальних питань

Зразок посадової інструкції заступника директора

СКАЧАТИ

На окремих підприємствах замість посадових інструкцій заступників розробляють «Положення про посаду заступника директора з...», що відповідає п. 6 Загальних положень ДКХП: «Посадові інструкції складаються для працівників усіх посад, що зазначені в штатному розписі. Виняток можуть становити окремі керівники, правове положення яких визначено в Статуті (положенні) підприємства, установи, організації або відповідного підрозділу, де зазначено основні завдання, обов’язки, права i відповідальність за виконання покладених на них функцій».

Нині на багатьох підприємствах назву посади «заступник директора з господарства» формулюють та вносять до штатного розкладу саме як «заступник директора з загальних питань».

Зазначену інструкцію можна використати як шаблон, якщо вам потрібна посадова інструкція заступника директора з виробництва, економіки, фінансових та комерційних питань.

Посадова інструкція заступника директора: як скласти Стануть у пригоді, посадові інструкції офісних службовців

До відома: якщо у штатному розписі підприємства передбачено більше однієї посади заступника директора, у посадових інструкціях (положеннях) необхідно уникати дублювання трудових функцій.


Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Кадровик-01"

зміст

Рекомендація місяця від редакції порталу «Кадровик-01»

Запрошуємо на вебінар «Перевірки Держпраці під час воєнного стану», який відбудеться 23 травня. Спікер — посадова особа Держпраці. У програмі — підстави для перевірки, як уникнути штрафів, різниця між трудовим договором і ЦПХ.

❗️Якщо хочете отримати персональну відповідь від посадової особи Держпраці, поставте запитання до 20 травня включно в чат вебінару❗️

Щоб переглянути вебінар та отримати сертифікат, реєструйтеся Система «Експертус Кадри» святкує День народження

Перевірки Держпраці під час воєнного стану

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді